Presentatie bloemlezing 'Langs brede rivieren'

Nederlanders zijn dol op hun rivieren én op gedichten die over het landschap gaan.

 

Velen kennen de eerste regels van het gedicht ‘Herinnering aan Holland’ van H. Marsman:  Denkend aan Holland / zie ik breede rivieren / traag door oneindig / laagland gaan.

Of denken bij het naderen van Zaltbommel aan het bekende ‘De moeder de vrouw’ van Martinus Nijhoff, dat begint met ‘Ik ging naar Bommel om de brug te zien’. Maar hoe veel gedichten er over de Nederlandse rivieren geschreven zijn, merkte bloemlezer Wim Huijser pas echt toen hij deze bundel ging samenstellen om de mooiste te verzamelen.    Ca. 190 gedichten zijn uiteindelijk opgenomen, in een overzichtelijke thematische indeling.

 

Met gedichten van o.a. Ida Gerhardt, Toon Tellegen, Anna Enquist, Hagar Peeters, Jan Terlouw, Gerrit Komrij, Rutger Kopland, M. Vasalis, Martin Reints, Remco Campert, Rutger Kopland en Willem van Toorn

meer informatie

Pasaboca Poëtica - Poëtische hapjes;

Een Caribisch Nederlandse Poëziemiddag

Presentatie van de bundel 'The Raven'

Dichters reageren op het meesterwerk van Edgar Allen Poe.

meer informatie

Presentatie In opdracht, Wiel Kusters

In opdracht
achtenveertig kwatrijnen

Auteur: Wiel Kusters

 

Ik lijk verloren als ik je niet vind.
In dorre bladeren woelt en zoekt de wind,
hij spreidt en jaagt bijeen, is even stil:
ik hoor je adem tot hij weer begint.

In het dichterschap van Wiel Kusters is na het verschijnen van zijn verzamelde gedichten (Leesjongen, Uitgeverij Cossee, 2017) een nieuwe en productieve fase aangebroken. Tot de resultaten daarvan behoort, naast een omvangrijke bundel langere gedichten waaraan nog gewerkt wordt, een reeks van achtenveertig kwatrijnen, die zich eind 2018 in korte tijd aan hem opdrongen. Zelf heeft hij het gevoel dat hij ze 'in opdracht' schreef. Maar in opdracht van wie?

De reeks gaat over verlies. Over de afwezigheid van nabije mensen. Over een gemis dat bij vlagen misschien een beetje gecompenseerd kan worden door de 'ander' in jezelf en in je taal te herkennen. Die even vertrouwde als vreemde ander, met wie je je kunt confronteren, zodat je de illusie kunt koesteren van een korte ontmoeting.
Zoals in het hierboven geciteerde kwatrijn, waar 'de wind' en 'je adem' verwisselbaar lijken, met een emotionerende verwarring als gevolg: hoor je de adem van de dode tot de wind opnieuw begint te waaien, of hoor je hem, die adem, als illusie, tot hij in werkelijkheid herbegint – hetgeen niet zal gebeuren?

Kwatrijnen, vier regels per keer, niet meer, maar naar gevoelige en geduldige lezers zullen ervaren: dat is in deze poëzie toch ook zeer veel. Misschien kan de dichter ook voor wie hem langzaam leest en herleest een herkenbaar vreemde ander zijn.

Deze bundel verschijnt eind maart.

meer informatie

Ontmoet de dichter ... Erik Lindner

Lunchpauze poëzie van maart 2019

Wim van Til bespreekt de nieuw binnen gekomen bundels van de laatste maand.

Poëziewandeling door het centrum van Nijmegen

Om 11.00 uur vertrekt Meja Spaargaren vanuit het PcN met deelnemers voor de  Poëziewandeling  Nijmegen, die u langs historische plekken in de binnenstad leidt waar dichters inspiratie vonden voor een gedicht. Sommige gedichten zijn opgenomen in de Literaire Bakens van de stad, de andere worden u voorgelezen.

Alle gedichten zijn afgedrukt in een speciaal boekje met de route dat bij de wandeling hoort.

Ontmoet de dichter ... Eva Gerlach

Ontmoet de dichter … Eva Gerlach

 

Eva Gerlach (pseudoniem van M. Dijkstra, 9 april 1948) is dichter en vertaler. Zij debuteerde in 1979 met de bundel Verder geen leed. Daarna volgden nog 20 bundels + 3 bundels met jeugdpoëzie. In 1989 won ze de Zilveren Griffel voor haar bundel voor kinderen Hee, meneer Eland. In 2000 ontving zij voor haar poëzie de P.C. Hooftprijs.

Vanuit de trein raast de wereld aan je voorbij, zonder dat je er grip op hebt. Het uitzicht is echter heel helder en afgekaderd. Met precies die afstand kijkt Eva Gerlach naar de wereld in Ontsnappingen. (…) De titel van de bundel kan ironisch worden opgevat, want: wie weet er te ontsnappen en waaraan? Of moeten we de titel lezen als ‘ont-snappingen’, zoals op het omslag staat, als iets wat haaks op ‘begrijpen’ staat? (Dieuwertje Mertens in: Het Parool, 14 juli 2016)

Eva Gerlach is regelmatig geprezen als scherpe observator die laat zien hoe waarneming onverwachts verspringt en in de taal nieuwe betekenissen krijgt. Ze benadert de werkelijkheid graag vanaf de buitenkant. Met concrete details probeert ze die te laten zien.

 

Zij verwoordt in een interview (in de Poëziekrant no. 2, 1998) hoe zij schrijft. Ze vergelijkt poëzie met een kijkinstrument of een schepnet, ‘om de werkelijkheid, het nu, het ogenblik en alles wat daaraan vast zit, de belevenis, naar je toe te halen, waarbij ik niet wil zeggen vereeuwigen of bewaren, want ik weet niet of zij dat kan’.

 

Hoewel Gerlach vaak hevige gevoelens laat zien, wordt haar poëzie nooit sentimenteel. Dat begon al in haar debuutbundel Verder geen leed, waar een lichte ironische toets, over een meisje geconfronteerd met dreigende beelden, zelfs in de titel zit. En ook niet in haar persoonlijke bundels daarna, zoals Domicilie, waarin ze uur voor uur in concrete beelden optekent hoe sterven gaat en zeker niet in de bundel Dochter, waar je met een zekere afstand naar kunt kijken en het moeizame en ingrijpende van baren en grootbrengen te vergelijken valt met hoe dichten gaat. Ze gaat niet met modes mee, niet in haar vroeger werk en niet in deze tijd, waarin veel dichters schatplichtig zijn aan haar poëzie. In haar laatste bundels Situaties en Kluwen bereikt haar poëzie naar mijn idee een hoogtepunt en daar is de humor ook weer meer terug. Haar gedichten drukken mij als lezer steeds weer met de neus op feiten, ze bieden mij verrassende inzichten in het onbestendige van het leven, in een doolhof waarin alles zoek kan raken. Ook met werk hierna zal dat wel vast weer het geval zijn, via ‘het onherroepelijk betekenis dragende woord’. (Aly Freije op Tzum, 3 april 2014)

meer informatie

Ontmoet de dichter ... Philip Hoorne

Ontmoet de dichter … Philip Hoorne

 

 

Philip Hoorne (Kortrijk, 1964) is dichter, schrijver en bloemlezer. Hij debuteerde in 2002 met de bundel Niets met jou in de Sandwichpoëziereeks die Gerrit Komrij, destijds Dichter des Vaderlands, startte. De bundel werd genomineerd voor de Vlaamse Debuutprijs 2003.

 

In 2004 verscheen zijn tweede bundel, Inbreng nihil. Die bundel werd genomineerd voor de J.C. Bloemprijs 2005. Zijn derde bundel verscheen in 2005 (Het ei in mijzelf), het waren productieve beginjaren voor deze dichter.

 

Jarenlang was hij een van de dragers van Poëzierapport, een poëzierecensierubriek die veel stof heeft doen opwaaien. Hoorne schreef ook een knotsgek verhalenboek, hij stelde enkele bloemlezingen samen, zoals De Nederlandstalige poëzie in pocketformaat (2012) en hij recenseerde voor diverse bladen en websites. Hij is ook oprichter en begeleider van het Poëzieatelier Brugge. Dichters leggen hun gedichten voor aan hem en aan elkaar en die worden in de groep besproken en beter gemaakt.

 

Hoorne is als dichter niet gemakkelijk onder één hoedje te vangen. Hij dicht over uiteenlopende onderwerpen en doet dat niet zelden in snedige bewoordingen die de lezer aan het denken zetten. Zelf zegt hij: ‘Je raakt gemakkelijk in mijn gedichten, maar je raakt er niet altijd even gemakkelijk weer uit’.

 

Andere titels:

Grootste Hits! De Jaren Nul (2009)

Het is fijn om van pluche te zijn (2012)

Kaas treft geen schuld tot het tegendeel bewezen is (2015)

 

Philip Hoorne wordt geïntroduceerd en geïnterviewd door Johan Reijmerink.

 

Ontmoet de dichter … Philip Hoorne

zaterdag 9 februari 2019, 14.00 – 16.30 uur

Poëziecentrum Nederland

Mariënburg 29

6511 PS Nijmegen

 

Entree: € 10,00 (studenten, Vrienden van het PcN en bibliotheekpashouders € 7,50)

Het entreebewijs geeft tevens 25% korting bij aanschaf van een bundel uit de verkoopkast van het PcN.

 

 

 

meer informatie

Tegen het vergeten: Cees van der Pluijm

In de reeks Tegen het vergeten: Cees van der Pluijm (1954-2014)

 

Het programma Tegen het vergeten van het Poëziecentrum Nederland besteedt aandacht aan overleden dichters die het door hun werk verdienen om gelezen te blijven en om gelezen te worden door de jongere generaties.


Op 10 januari 2019 staat Cees van der Pluijm centraal. Van 19.00- 20.30 uur wordt er voorgedragen uit zijn werk en worden zijn dichterschap en vele andere activiteiten herdacht. Aan tafel enkele speciaal genode gasten die onder leiding van Wim van Til over deze markante figuur en zijn werk zullen spreken. In het Poëziecentrum Nederland is een vitrine ingericht over en met zijn werk.

 

Velen in Nijmegen en van elders volgden destijds als opmaat voor de eeuwwisseling zijn inspirerende cyclus over het Europese Boek. Aan de hand van zijn keuze voor ‘de’ boeken van de vorige eeuw ontving de erudiete en vriendelijke gastheer een jaar lang gerenommeerde gasten.

 

Hij is veel te vroeg gestorven, deze schrijver van poëzie, columns en theaterteksten die soms ernstig en soms speels waren. Van der Pluijm recenseerde boeken voor NBD Biblion. Hij was van 1994-2013 columnist voor de Gaykrant. Hij trad tevens op bij conferenties als presentator of met een act. Hij heeft teksten bezorgd van Robert Long, Jules de Corte en Drs. P. Hij publiceerde ook onder de pseudoniemen Peter Coret, Paul Lemmens, Steven Stalknecht en Liesbeth Porringa. Hij was ook docent en schreef een leergang Schrijven van gedichten en verhalen in opdracht van Teleac/NOT-televisie.

 

Poëzieuitgaven:
Het lustprieel, Baarn (De Prom) 1984 (als Peter Coret, met Robert Alquin, deels light verse)
O, dat je doodgaat, Amsterdam (Amor Vincit) 1986 (Peter Coret)
Vanitas, Amsterdam (De Woelrat) 1988 (Peter Coret)
Goffert, Amsterdam (Dirty Trix) 1988 (Peter Coret)
Van liefde en een niet te lessen dorst. Gedichten 1998 - 1973, Nijmegen (Vita) 1998
Voorlopige bestemming, Utrecht/Leeuwarden (Uitgeverij De Contrabas) 2010

 

Van der Pluijm studeerde van 1975 tot 1988 Nederlandse taal- en letterkunde en Algemene Literatuurwetenschap aan de Katholieke Universiteit Nijmegen en Zuid-Afrikaanse taal- en letterkunde aan de Universiteit van Amsterdam. Sinds 1994 was hij parttime verbonden aan de Faculteit Theater van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. (Wikipedia)

 

 

Tegen het vergeten: Cees van der Pluijm vindt plaats op 10 januari a.s. tussen 19.00 en 20.30 uur in het Poëziecentrum Nederland, Mariënburg 29 (achter in de Bibliotheek de Mariënburg). Entree: € 5,00. Het entreebewijs geeft korting op een bundel uit de Verkoopkast van het PcN.

Inloggen / registreren

Ik ben al gebruiker

Voer uw e-mail adres en uw wachtwoord in om u op de website te identificeren.

 

Wachtwoord vergeten?

 

Schakel JavaScript in om gebruik te maken van onze inlogfunctie

Voer uw e-mailadres in en klik op herstellen. Als u met het ingevoerde adres inderdaad al een account heeft bij ons zult u per e-mail een nieuw wachtwoord ontvangen.

Ik wens gebruiker te worden

Registreren Sluit popup